Gezond eten? Let op je vezels!

Bijgewerkt op:

vezels

Een gezonde voeding is essentieel voor ons lichaam. Over het algemeen zijn de meeste mensen op de hoogte van de effecten van te veel of te weinig calorie├źn, koolhydraten of eiwitten. Een andere belangrijke voedingswaarde die niet over het hoofd mag worden gezien in ons dieet, zijn vezels. Vezels spelen namelijk een cruciale rol in onze spijsvertering en hebben tal van gezondheidsvoordelen. In dit artikel gaan we dieper in op het belang van vezels in ons voedingspatroon en leggen we uit hoe je ervoor kunt zorgen dat je voldoende vezels binnenkrijgt.

Wat zijn vezels en waarom zijn ze belangrijk?

Vezels zijn de onverteerbare delen van plantaardig voedsel. Er bestaan twee soorten vezels, oplosbare en onoplosbare. Beide type vezels hebben een belangrijke functie in ons lichaam. Ze bevorderen namelijk onze spijsvertering en houden onze darmen gezond. Bovendien kunnen ze bijdragen aan het voorkomen van ziektes zoals hart- en vaatziekten en diabetes.

Hoeveel vezels hebben we nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is afhankelijk van je leeftijd en geslacht. Over het algemeen wordt aangeraden om als man minstens 30 gram vezels per dag binnen te krijgen. Voor vrouwen is dit 25 gram. Krijg je vaak te weinig vezels binnen? Dan kan dit leiden tot spijsverteringsproblemen en zelfs ziektes. Let er dus op dat je eetschema naast de juiste hoeveelheden kcal, koolhydraten, vetten en eiwitten, ook de aangeraden hoeveelheid vezels bevat.

Vezelrijke voeding

Vezels komen voor in verschillende voedingsmiddelen, zoals groenten, fruit, volkoren granen en peulvruchten. Concrete voorbeelden van vezelrijk eten zijn avocado, noten, bruine rijst en linzen. Er zijn dus genoeg mogelijk om vezelrijk voedsel in je dieet op te nemen. 

Het belang van variatie in voeding

Let er altijd op dat je gevarieerd eet en dat je niet iedere dag dezelfde voedingsmiddelen nuttigt om voldoende vezels binnen te krijgen. Variatie in voeding is belangrijk om ervoor te zorgen dat we alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgen, terwijl we onze darmflora gezond houden.

Conclusie

Probeer voor jezelf eens bij te houden hoeveel vezels jij op een gemiddelde dag binnenkrijgt. Kom je in de buurt van de aangeraden dagelijkse hoeveelheid? Dan ben je dus al op de goede weg. Kom je echter flink tekort? Voeg dan wat vezelrijke voeding toe aan je dag.

Als fitness coach ben ik dagelijks bezig met voeding en sport. Zo begeleid en ondersteun ik mensen om de beste versie van zichzelf te worden en geef ik advies over fitness oefeningen, een gezonde levensstijl en sportsupplementen.