Eiwitrijke snacks: een gezonde aanvulling op je voeding

Eiwitrijke snacks

Wil je sterke spieren? Dan heb je eiwitten nodig. Deze stoffen, ook proteïnes genoemd, zorgen ervoor dat beschadigde spieren weer herstellen en dat de spiermassa toeneemt. Zeker voor krachtsporters is het daarom belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Dat kan op een makkelijke en smakelijke manier met eiwitrijke snacks. Ontdek daarom hoe je je voeding kunt verrijken met proteïnerijke tussendoortjes.

De voordelen van een eiwit snack voor je lichaam

Er zitten meerdere pluspunten aan tussendoortjes met veel eiwitten. Je eet ze namelijk tussen de maaltijden door waardoor je je eiwitinname verspreidt over de dag. Hierdoor kan je lichaam makkelijker de proteïnes opnemen. Verder leveren eiwitten langer energie, wat helpt om dipjes te voorkomen. Maar ook belangrijk is dat eiwitten meer verzadiging bieden dan koolhydraten. Een kom chips eet je makkelijker leeg dan een bord vol met eieren. Kortom, van eiwitten blijf je niet snacken omdat ze je een vol gevoel geven. Een eiwit snack in de avond is daarom ideaal. Het houdt je bij koolhydraatrijke hapjes vandaan en het voorkomt hongergevoel in de nacht. Verder is regelmatig een eiwit snack een goede aanvulling van de proteïnevoorraad in je lichaam als je niet veel tijd hebt om eiwitrijke maaltijden te koken.

BLACK FRIDAY
Kortingen tot wel 70% bij Body&Fit

Proteïnerijke tussendoortjes voor bij de koffie tot en met eiwitrijke snacks voor de avond

Wil je nu ook aan de slag met eiwitrijke snacks? Dan bof je want ze zijn er voor allerlei smaken en momenten. Bovendien kunnen ze je naast eiwitten nog veel meer gezonde voedingsstoffen leveren. Hier zijn enkele ideeën voor gezonde tussendoortjes vol proteïne:

1

Perfection Bar

Body&Fit

2

Protein Brownie

Myprotein

3

Whipped Protein Bar

Optimum Nutrition

4

Vegan Protein Bar

Body&Fit

Simpel en snel: eiwit snacks voor het grijpen

Kom je hongerig thuis van je werk? Of duurt het nog te lang tot de lunch? Dan wil je vast snel een eiwit snack kunnen eten. Je hoeft daarvoor slechts een zakje open te trekken of een doosje open te maken. Een handje nootjes of pompoenpitten geven je namelijk energie en proteïnes. Kies je voor nootjes? Dan zijn amandelen of pistachenoten de beste optie, want deze zijn het rijkste aan eiwitten. Ook een gekookt eitje is een goede mogelijkheid voor een snelle eiwit snack. Kook daarvoor, wanneer je tijd hebt, een paar eieren en bewaar ze in de koelkast. Zo heb je altijd een gezond tussendoortje paraat. Nootjes, pompoenpitten en eieren zijn ook ideaal als eiwitrijke snacks in de avond wanneer je snel iets wilt eten bij een spannende film. En ga je op weg? Dan neem je deze eiwit snacks makkelijk mee. 

Extra gezond: eiwitrijke snacks met groente

Wil je ook meer vezels, vitamines en mineralen aan je eiwitrijke snacks toevoegen? Dan is groente het antwoord. Selderij, komkommer of paprika kunnen prima dienst doen als toastjes. Snij ze in stukjes of plakjes en smeer er bijvoorbeeld notenboter op of doe er een plakje gerookte zalm bij. Ook zijn deze groentes ideaal om te dippen. Probeer het maar eens en haal een stukje bleekselderij door de hummus. Deze hapjes zijn niet alleen gezond, maar ook gezellig. Ideaal dus voor als je op zoek bent naar een eiwit snack in de avond.

Geniet van een fruitige eiwit snack

Heb je meer zin in zoet? Dan is een eiwit snack met fruit de oplossing. Neem bijvoorbeeld een kommetje hüttenkäse en voeg daar verschillende soorten fruit bij. Lekker zoet is bijvoorbeeld meloen. Of zorg voor een tropische touch met ananas en banaan. Wil je van je eiwitrijke snack een vitaminebom maken? Meng dan besjes door de hüttenkäse.

Kaas: van ontbijt tot eiwit snack in de avond

Kaas is ook ideaal als proteïnerijk tussendoortje. Maar kies dan wel voor een magere variant, zodat je niet te veel calorieën en vetten binnenkrijgt. Neem bijvoorbeeld in de ochtend een volkorencracker of rijstwafel met een plakje kaas als de lunch je nog te ver weg is. Kaas is ook een topper voor het maken van eiwitrijke snacks in de avond. Prik bijvoorbeeld blokjes kaas samen met een stukje paprika aan een cocktailprikker. Of doe dit met een halve druif als je een zoete touch wilt. 

Kant-en-klare eiwitrijke snacks: varieer met proteïneshakes

Eiwitshakes zijn de ultieme leveranciers van eiwitten. Zorg daarom dat je ze in huis hebt voor als je trek krijgt in eiwitrijke snacks. Je hebt ze in verschillende smaken en je kunt kiezen hoe je de poeder mixt. Met plantaardige melk, koemelk, yoghurt of water? Het kan allemaal. Ook kun je nog extra’s toevoegen, zoals havermout, banaan of amandelen. Bovendien kun je proteïneshakes makkelijk meenemen, zodat je een voedzame eiwitsnack hebt voor onderweg.

Foto van auteur

Daan

Als fitness coach ben ik dagelijks bezig met voeding en sport. Zo begeleid en ondersteun ik mensen om de beste versie van zichzelf te worden en geef ik advies over fitness oefeningen, een gezonde levensstijl en sportsupplementen.