De zomer komt eraan: tijd om droog te trainen!

Als de winter voorbij is en de zomer begint, betekent dat maar één ding: het is tijd om droog te gaan trainen! Als je je afvraagt wat dit betekent, of waarom het belangrijk is, lees dan verder om meer te weten te komen over droogtrainen en wat je ervan kunt verwachten.

Wat is droogtrainen?

Droogtrainen is een combinatie van een aanpassing in je dieet en op een manier trainen dat je zoveel mogelijk vet verliest terwijl je spiermassa behoudt. Op deze manier wordt je “droog”, wat inhoudt dat je spieren gedefinieerder zijn en dus zichtbaarder. Het is voor velen een zware opgave, omdat het minder en anders eten zowel mentaal als fysiek moeilijk kan zijn. Uiteraard is dit per persoon verschillend en is het ook afhankelijk van de levensstijl die je gewend bent. Vergeet niet dat waar een wil is, een weg is. De zomer komt er immers aan, en dan wil je er natuurlijk goed uitzien. Wanneer je droogtrainen op de juiste manier aanpakt, zul je zeker niet onopgevallen blijven op het strand en alle feestjes!

Cutten

De aanpassing in je dieet wordt ook wel “cutten” genoemd. Cutten is een tijdelijk dieet dat is ontworpen om lichaamsvet te verminderen. In deze periode is het doel om zoveel mogelijk vet te verliezen met behoud van spiermassa en kracht. Het gaat om het drastisch verminderen van de calorie-inname, maar vergis je niet; cutten betekent niet dat je jezelf uithongert! Het betekent alleen dat je minder calorieën eet dan je lichaam verbrandt. Eiwitten zijn hierbij zeer belangrijk in verband met het behouden van de spiermassa.

Heel veel eiwitten

In de periode dat je aan het droogtrainen bent is het van groot belang dat je heel veel eiwitten binnenkrijgt. Uiteraard is dit altijd belangrijk wanneer je aan fitness doet, maar als je aan het droogtrainen bent kan het voor je lichaam lastig zijn om spiermassa op te bouwen en te behouden. Wanneer je hoog in je eiwitten zit, behoud je zoveel mogelijk spiermassa en is het zelfs mogelijk om spiermassa op te bouwen tijdens de periode waarin je cut. Een goede vuistregel is 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht.

Mocht je het niet redden wat betreft je eiwitinname die je haalt uit je voedingspatroon, dan ben je zeker niet de enige. Veel mensen die fitness beoefenen halen dit niet en gebruiken daarom voedingssupplementen, zoals eiwitshakes. Eiwitshakes zijn daarom een van de populairste voedingssupplementen in de fitnesswereld en dragen bij aan het behalen van je eiwitbehoefte.

Vind de beste supplementen voor het droogtrainen

Foto van auteur

Daan

Als fitness coach ben ik dagelijks bezig met voeding en sport. Zo begeleid en ondersteun ik mensen om de beste versie van zichzelf te worden en geef ik advies over fitness oefeningen, een gezonde levensstijl en sportsupplementen.